SOLUŢII PENTRU ORAŞE INTELGENTE

Staţiile de încărcare ale Electromagnetica au ajuns şi în oraşele din zonele montane

• Direcţiile de activitate ale Electromagnetica – regăsite în obiectivele PNRR

Electromobilitatea, obiectiv important al Comisiei Europene, îşi face simţită prezenţa tot ma mult şi în ţara noastră prin înmulţirea automobilelor, trotinetelor şi bicicletelor electrice.

În ciuda faptului că nu există încă un program la nivel naţional care să prevadă modul de organizare a logisticii necesare şi de tarifare a alimentării cu energie, industria de profil – producătorii de automobile şi staţii de încărcare – se implică activ în îndeplinirea ţintelor asumate la nivel european în ceea ce priveşte reducerea emisiilor de CO2.

Electromagnetica este singurul producător românesc de staţii de încărcare a maşinilor electrice şi are instalate zeci de astfel de staţii. . Compania estimează că, în circa un an, va ajunge la sute de staţii de încărcare instalate la nivel naţional.

Recent, Electromagnetica a instalat trei staţii de încărcare la Novaci, zonă montană turistică situată la baza Transalpinei. Acestea sunt instalate la sediul primăriei, în zona pieţei din localitate şi în curtea unei pensiuni private.

Staţiile de încărcare ale Electromagnetica au ajuns şi în oraşele din zonele montane

Eugen Scheuşan, directorul general al companiei, ne-a spus că parteneriatul cu autorităţile din Novaci este mai vechi, prin câştigarea unei licitaţii de achiziţii publice pentru eficientizarea energetică a iluminatului public, în urmă cu circa zece ani, demarând, aici, un proiect prin care administraţia locală a schimbat aproape toate corpurile vechi de iluminat cu corpuri cu LED de la Electromagnetica: “Reprezentanţii autorităţilor din Novaci au fost printre primii care au înţeles avantajele iluminării cu LED şi aşa am început colaborarea cu aceştia. Acum am demarat programul de instalare a staţiilor de încărcare în zonă. La un moment dat, atât sistemele de corpuri de iluminat, cât şi staţiile de încărcare a automobilelor electrice vor fi agregate într-o stuctură rotundă, inteligentă, care să gestioneze mai multe componente, transformând oraşul într-unul smart”.

• Activităţile Electromagnetica

Electromagnetica, recunoscută ca producător şi furnizor de soluţii de iluminat cu LED, staţii de încărcare maşini electrice, echipamente de distribuţie şi măsurare a energiei electrice, subansamble electrice şi electronice, subansamble metalice şi din mase plastice injectate, sisteme de siguranţă a traficului feroviar, este orientată şi către producţia de energie verde şi tehnologii destinate creşterii eficienţei energetice.

Realizate conform normelor şi standardelor naţionale şi europene, produsele Electromagnetica sunt proiectate şi dezvoltate în propriul departament de cercetare-proiectare şi au un grad înalt de integrare, datorită diversităţii de tehnologii de fabricaţie pe care societatea le deţine.Cele două direcţii de acţiune ale Electromagnetica – sistemele de iluminat şi staţiile de încărcare – se regăsesc între obiectivele Programului Naţional de Redresare şi Rezilienţă (PNRR), astfel încât companiile care intenţionează să atragă fonduri europene prin PNRR pentru implementarea sistemelor sau achiziţionarea produselor/serviciilor de tipul celor realizate de Electromagnetica pot colabora cu aceasta, apelând la oferta sa.

Eugen Scheuşan ne-a precizat: “În momentul de faţă, PNRR, în înţelesul lui adânc, înseamnă o posibilitate de dezvoltare a companiilor româneşti, iar noi avem toate segmentele către care se adresează acest program. Suntem producători de energie verde, producători de sisteme de contorizare, suntem producători de corpuri de iluminat cu LED, producem staţii de încărcare maşini electrice”

• Soluţiile inteligente de iluminat

Staţiile de încărcare ale Electromagnetica au ajuns şi în oraşele din zonele montane

Producerea şi implementarea soluţiilor de iluminat este activitatea companiei care se regăseşte în PNRR la Pilonul IV (Coeziune socială şi teritorială), 1 – Fondul de rezilienţă pentru localităţi (Iluminat public digitalizat şi Proiecte pentru digitalizare/smart city).

Electromagnetica implementează soluţii personalizate de iluminat cu led în funcţie de necesităţile clienţilor, pornind de la proiectarea produselor şi până la testarea fotometrică, în conformitate cu sandardele internationale, şi finalizând cu certificarea acestora, ulterior implementând soluţia optimă agreată de client.

Gama de produse acoperă aproape toate domeniile, atât pentru autorităţi publice (iluminat stradal sau ornamental pentru monumente) şi firme (spaţii comerciale şi industriale, birouri), cât şi pentru persoane fizice (corpuri de iluminat pentru utilizare casnică).

• Staţiile de încărcare autovehicule electrice

Staţiile de încărcare ale Electromagnetica au ajuns şi în oraşele din zonele montane

La Pilonul III din PNRR (Creştere inteligentă, sustenabilă şi incluzivă), 8 – Transport rutier şi autostrăzi (Staţii de reîncărcare electrice), Electromagnetica se regăseşte cu producerea şi instalarea de staţii de încărcare a maşinilor electrice, compania implicându-se de mai mulţi ani în dezvoltarea soluţiilor de alimentare pentru vehiculele electrice. Cercetarea în acest domeniu a început în anul 2017, iar primele modele de staţii au fost cele de curent alternativ.

În paralel cu dezvoltarea echipamentelor pentru alimentarea vehiculelor electrice a fost dezvoltată platforma software pentru utilizarea şi managementul staţiilor de încărcare, folosind o arhitectură de tip cloud-base.

În luna septembrie a anului trecut a fost lansată aplicaţia mobilă ELMotion pentru utilizatorii de autovehicule electrice. Aceasta este disponibilă în AppStore şi Google Play şi asigură întregul proces de încărcare, începând de la vizibilitatea staţiilor pe hartă, pornirea şi oprirea procesului de încărcare, plata cu cardul bancar şi emiterea de facturi.

În luna decembie 2020, a fost lansată şi aplicaţia de management prin care se asigură configurarea şi monitorizarea staţiilor, gestionarea tarifelor pentru serviciul de încărcare, monitorizarea tranzacţiilor şi a energiei electrice transfertate.

În incinta Electromagnetica a fost dezvoltat un hub de încărcare cu 42 de staţii de încărcare autovehicule electrice, din care 12 staţii de tip Fast Charge AC + DC şi 30 de staţii de încărcare AC la care sunt încărcate autovehicule electrice de la companii de car sharing.

Compania a participat, anul trecut, la licitaţia organizată de CNAIR pentru realizarea proiectului “Instalarea staţiilor de reîncărcare pentru vehicule electrice în anumite Spaţii pentru Servicii situate pe Autostrada A1, tronsoanele Nădlac – Timişoara – Sibiu şi Piteşti – Bucureşti şi pe Autostrada A2, Bucureşti – Constanţa”. Procedura prevedea 20 loturi. În urma evaluării ofertelor, în data de 14.07.2020, Electromagnetica a fost declarată câştigătoare pentru ofertele depuse la LOT 9, 11, 15, 17 şi 19.Fiecare locaţie prevede existenţa unei staţii de încărcare fast-charge+2 locuri de parcare. Conform proiectului, ofertantul urmează să opereze serviciul de încărcare şi să întreţină echipamentele de încărcare.

• Producţia de energie verde

Staţiile de încărcare ale Electromagnetica au ajuns şi în oraşele din zonele montane

Printre altele, în cadrul Pilonului I (Tranziţia verde), care prevede dezvoltarea capacităţilor adiţionale de energie din surse regenerabile până în 2030, de aproximativ 6,9 GW, comparativ cu anul 2015, Electromagnetica se regăseşte cu producţia de energie din surse regenerabile de energie hidro, pentru care deţine licenţă de producător încă din 2007.

Societatea deţine zece centrale hidroelectrice de mică putere, amplasate în bazinul hidrografic al râului Suceava, cu o putere instalată de 5,5MW. Compania a implementat un amplu program de modernizare, retehnologizare şi extindere a capacităţii de producţie a centralelor hidroelectrice de mică putere.

• România nu are o strategie în domeniul electromobilităţii

În calea dezvoltării proiectelor smart din ţara noastră stau mai multe obstacole, este de părere Eugen Scheuşan, care consideră: “Sunt mai multe lucruri care lipsesc, în acest moment, ultimul fiind cel al finanţării. De exemplu, în ceea ce priveşte sistemele de iluminat, conceptul de smart presupune unele investiţii în fiecare punct de iluminare şi apoi, la nivel global, într-o serie de aparaturi care nu sunt foarte ieftine, precum şi de licenţiere de software. De aceea, considerăm că este mai bine de clădit întâi această infrastructură fizică şi apoi un sistem agregat. Mai este destul de mult de lucru şi în privinţa iluminatului, mai sunt foarte multe de făcut şi pentru staţiile de automobile pentru a fi transformate într-o adevărată reţea şi să poată fi folosite ca atare în cadrul unui concept smart. Acum suntem într-o fază în care foarte mulţi când aud de electromobilitate şi de staţii de încărcare au impresia că este vorba despre o chestiune îndepărtată, însă nu este aşa. În UE, toată atenţia este îndreptată către aceste ţinte – energie verde, electromoblitate. Din păcate, România nu dispune acum de rezerve de energie electrică astfel încât să treacă la electromobilitatea pe scară largă şi foarte largă, iar acest lucru trebuie remediat – atât din punct de vedere al producţiei de energie electrică, cât şi ca reţea de distribuţie a electricităţii, care să permită un număr rezonabil de staţii de încărcare a automobilelor electrice. Să nu uităm că fiecare dintre aceste staţii are o putere instalată de ordinul a zeci de kW. Un câmp de câteva zeci de staţii se aprobie bine de MW. O asemenea distribuţie implică nişte investiţii în obiecte fizice de tipul pilonilor, cablurilor etc., care acum nu prea există de-a lungul culoarelor de transport. În prezent, există o reglementare doar pentru achiziţia de automobile electrice, în cadrul programului Rabla şi pentru staţiile de încărcare în cadrul pogramului Electric UP, dar este ceva aproape de nivel experimental. Pentru trecerea la scară largă mai avem multe de făcut, fiind nevoie de implicarea mult mai multor actori din piaţă şi de emiterea unei serii de reglementări”.

Eugen Scheuşan ne-a spus că, atât în mediul privat, cât şi în administraţia publică sunt persoane care au înţeles faptul că acesta este viitorul, iar în momentul când oamenii înţeleg acest lucru, atunci lucrurile se simplifică foarte mult şi, împreună, pot identifica soluţii de finanţare şi de implementare a staţiilor de încărcare.

Reprezentantul Electromagnetica subliniază că este important că staţiile produse de compania pe care o reprezintă sunt fabricate în România, întrucât, în comparaţie cu cele importate, există garanţia software-urilor care le însoţesc, a compatibilităţii cu reţeaua românească, cu sistemele de protecţie la suprasarcină etc., un aspect extrem de important fiind cel al disponibiltăţii mentenanţei: “O staţie de încărcat automobile este un obiect stradal, supus la foarte multe agresiuni, şi mecanice şi electrice, şi este important să existe cineva apropiat care să facă atât udate-urile legislative, cât şi pe cele tehniceAcum, noi funcţionăm pe un cadru legal cvasi-inexistent. Legislaţia românească prevede că pot exista automobile electrice şi staţii de încărcare şi atât. Despre cum se taxează încărcarea, care vor fi accizele etc. nu se vorbeşte în România şi fiecare merge pe un drum propriu. La un moment dat va fi nevoie de reglementare şi în acest domeniuDomeniulelectromobiltăţii evoluează foarte mult, din punct de vedere tehnic, iar aici vorbim atât de tipul bateriilor, precum şi de calitatea lor şi de modul de încărcare a acestora”.

Interesul pentru vehicule electrice este în creştere în Europa, 55% dintre consumatori şi 100% dintre managerii de flote declarându-şi intenţia de a cumpăra un astfel de vehicul în următorii doi ani, potrivit sondajului e-Readiness Report 2021, realizat de departamentul de strategie globală din reţeaua PwC.

“Vânzările de vehicule electrice ar putea atinge 23% (1,7 milioane unităţi) din totalul vânzărilor de maşini noi până în 2024, pe cele mai importante şase pieţe din Europa (Franţa, Germania, Italia, Norvegia, Spania şi Elveţia), evoluţie impulsionată de maşinile cu baterii”, susţin autorii sondajului.

Potrivit sursei citate, segmentul de flotă (B2B) va rămâne cel mai atractiv, cu o cotă estimată la aproximativ 55% din totalul pieţei de maşini electrice, cele mai importante trei criterii avute în vedere pentru aceste achiziţii fiind imaginea companiei, stimulentele fiscale şi reducerea amprentei de carbon. În următorii doi ani, companiile mari vor deţine cele mai mari flote de maşini electrice, în timp ce firmele medii vor înregistra cea mai mare creştere.

PwC Romania subliniază: “În ultimii ani, consumatorii din Europa au început să devină din ce în ce mai preocupaţi de protejarea mediului, ceea ce a dus şi la creşterea interesului pentru maşinile nepoluante. Astfel, piaţa auto are şanse să se redreseze, după criza sanitară, şi printr-o orientare mai mare către vehiculele electrice, mai ales că multe state susţin achiziţia de maşini electrice şi hibride prin stimulente financiare care ajung să reprezinte până la o treime din preţul de vânzare cu amănuntul al acestora pe unele pieţe”.

Potrivit sondajului citat, principalii factori menţionaţi de respondenţi pentru alegerea unei maşini electrice sunt economia de combustibil, impactul asupra mediului şi posibilitatea de a încărca maşina acasă. Iar printre argumentele contra se numără timpul de încărcare şi lipsa infrastructurii publice de încărcare.

Raportul mai arată că se conturează o piaţă a maşinilor electrice second hand. Astfel, vehiculele electrice uzate sunt căutate în principal de către clienţi mai tineri şi cu venituri mai mici. Două treimi (67%) dintre consumatorii europeni care vor să-şi cumpere un vehicul electric (BEV – cu baterii şi PHEV – hibrid plug-in) în următorii trei ani iau în considerare o achiziţie second hand, arată raportul. În prezent, doar 15% dintre proprietarii de vehicule electrice le-au cumpărat la mâna a doua.

2023-03-15T06:23:52+02:00

Dezactiveaza titlul coloanei Mega Menu

Go to Top